PVV pleit voor veerboot waarop ook auto's kunnen

MIDDELBURG

Is het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens rendabeler te maken als er ook personenauto's mee worden vervoerd? De Statenfractie van de PVV wil dat laten onderzoeken

DOOR ERNST JAN ROZENDAAL

Statenlid Ronald de Wit dient daarover vrijdag een motie in tijdens de vergadering van Provinciale Staten.

Ruim twee weken geleden presenteerde gedeputeerde Harry van der Maas een toekomstvisie over de veerdienst aan de Statencommissie economie. Daaruit blijkt dat de provincie jaarlijks 5,2 miljoen euro toelegt op het huidige fietsvoetveer. Daarom wordt er gezocht naar mogelijkheden om het veer op termijn rendabeler te maken. Daarvoor zijn verschillende scenario's beschreven, met als belangrijkste een uursdienst met één, groter schip.

De PVV komt nu ook met een suggestie. Als de huidige Swath-schepen - die duur zijn in brandstof, onderhoud en afschrijving - zouden worden verkocht, kunnen daarvoor goedkopere schepen worden teruggekocht. Als die geschikt zijn om personenauto's en zakelijk klein transportverkeer te vervoeren, heeft dat volgens de PVV nog verschillende andere voordelen. De opbrengsten nemen toe. In de zomermaanden is het een extra attractie voor toeristen, bijvoorbeeld voor uitjes vanuit Walcheren naar Sluis en Knokke. Als de Westerscheldetunnel vanwege een calamiteit wordt afgesloten, is er een extra mogelijkheid om over te steken.

De infrastructuur is grotendeels nog aanwezig, aldus de PVV. Zonder al te veel investeringen kunnen de aanlegplaatsen worden aangepast. De partij denkt dat de Westerscheldetunnel geen concurrentie ondervindt van een veer dat auto's vervoert, omdat daar jaarlijks zes miljoen auto's doorheen gaan, wat meer is dan ooit werd begroot.eer tussen Vlissingen en Breskens rendabeler te maken als er ook personenauto's mee worden vervoerd? De Statenfractie van de PVV wil dat laten onderzoeken

Bron: PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VAN DINSDAG 2 FEBRUARI 2016